31 Aralık 2009 Perşembe

Dizelerle Hayat...

Dizelerle Hayat...

Âfet-i gamdan acep dünyada kim âzâdedir
Herkesin bir derdi var madem ki Ademzâdedir
Bir humay-ı zevki bin sayyad-ı gâm takip eder
Böyle bir mevhuma,acep halk neden üftâdedir

(Dert âfetinden dünyada kurtulmuş, salıverilmiş olan kimdir?Âdemoğludur mâdem, herkesin bir derdi vardır.

Bir zevk kuşunu, bin gam avcısı tâkip eder.Birinden ikisinden kaçsan da, bininden nasıl kaçacaksın?Böyleyken nasıl olup da halk, yine de zevk kuşuna yakınlık duyar?)

(alıntı)

***

Etrafı, dünyayı ve hayatı doğru okumaktır bütün mesele. Böyle söylüyor kalem ve kelâm ehli. Israrla, ayrı ayrı açılardan bakarak dünyanın geçiciliğine işaret ediyor. Diyor ki; dünya hayatı bir uykudan ve hayâlden ibarettir. Tut ki hayâlinde sultan oldun, tut ki hayâlinde dilenci oldun. Uyandığın zaman ikisi de geçici olacağına göre ele geçmiş olan her şey sonsuz ve hakiki hayata başladığın zaman rüya hükmüne gireceğine göre ne diye gam çekersin.

Geç gelir tez gider deyû safa çekme keder
Âlemin hâli budur böyle gelir böyle gider

İçinde bulunduğumuz dünya hayatında safa geç gelir tez gider. Hâlbuki elem sıkça uğrar biraz da zor gider. Dünya hayatının tabiatı o, çünkü ta işin başında “çamurumuz karılırken yağan kırk günlük yağmurun otuz dokuzu gam biri neşeydi” diye takviye ederler manayı.

Göz yum cihâna aç gözünü dem gelir geçer
Sen göz yumup açınca bu âlem gelir geçer

ve şöyle devam eder;

Âdem oğlu âleme üryan gelir üryan gider
Nâle vü efgân ile giryân gelir giryân gider

İnsanoğlu dünyaya giyinmemiş olarak gelir ve öylece gider. Ağlaya ağlaya gelir ve yine ağlaya ağlaya gider. Aşağı yukarı aynı anlamda:

Hemân ağlayı geldim âleme ağlayı gittim ben
San ol nilüferim kim suda bittim suda yittim ben

Yani gelirken de giderken de dökülen göz yaşlarına işaret eder ve der ki; hani nilüfer çiçeği vardır ya suyun içinde doğar ve yine oracıkta ölüverir. İşte ben de geldiğimde yıkandım giderken yıkandım, suda bittim suda yittim.

Anlamlarının çözülmesi bir miktar daha zor gibi görünen Sâbit merhum da beytinde şöyle söyler. İçinde bulunduğumuz dünya hayatında sabırlı olmak gerektiğinde çok güzel işaret etmektedir.

Sunar bir câm-ı memlû bin tehî peymâneden sonra
Döner vefk-i murâd üzre felek amma neden sonra

Üst üste belki bin tane boş kadeh gelir. Arkasından bir dolu kadeh sunar şartlar, etraf , hayat. Ve senin mûradına uygun döner felek amma neden sonra. Sabra işaret eder. Güzelce sabretmek lazımdır, beklemek lazımdır. Dünya gamhânedir. Burada talebi çoğaltmamak lazım, emeli çoğaltmamak lazım. Çünkü ecel, emelin önündedir.

Av. Hayati İnanç

***

Yazılacak çok şeyler oluyor da içimden gelmiyor yazmak..Bu sıralar daha çok okuyorum.

Konya'ya gidip- döndüm Cemâlnur hanımlarla birlikte...

Resim ve videolar da var elimde ama yüklemek, anlatmak gerek :))
Çok selâm ve sevgiler ihmâl etmek istemediğim, aklımda, gönlümde olan tüm arkadaş- dostlarıma...

Güzelliklerle gelsin her yeni yıl...Umut olsun, şifâ olsun, devâ olsun gönüllere, cisimlere...
Aşk olsun...Muhabbet olsun...
Paylaşım ve huzur olsun...
E, daha ne olsun!... :))
Sevgiler çok çookkk...

Hatice/Hayat

19 yorum:

Damak Tadı dedi ki...

Ne de güzel satırlara dökmüşsün canım..Okudukça içim huzur doldu..Gönlüne sağlık..Mevlana'ya ben de çok istedim ama kısmet olmadı..İnşallah gelecek yıla..


2010 yılının sana ve sevdiklerine sağlık,mutluluk,huzur ve sevgi getirmesi dileği ile..Herşey gönlünce olsun..


Sevgiler..

beenmaya dedi ki...

dileğin dileğimdir. düş gibi zamanlar olsun hepimiz için...

Zeugma dedi ki...

Yeni yıl size sağlık, mutluluk, huzur ve neşe dolu günler getirsin..

Sevgilerimle...

akilliigne dedi ki...

selam
bu güzel yazınıza ve temenninize katılmamak mümkünmü
Her uykuya daldığımızda, bıraktığımız yerden başlamak üzere başucumda bekler hayat.
Yenilme!
Yeni/len!
Her seferinde... umuda...

güzel bir yıl dileğiyle şen kalın

Zerrin Pasta Evi dedi ki...

Ailen ve sevdiklerin ile sağlıklı,mutlu,huzurlu,neşeli ve sevgi dolu bir yıl dilerim canım. Herşey gönlünce olsun.MUTLU YILLARRRR...

Sevgiler...

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

nice nice yıllara sevgiyle sağlıkla keyifle binbir bereketle hayatcığım.
sevgiler

Bulbulunyeri dedi ki...

Canım,
bütün güzel dileklerin önce seni bulsun, sonra da sırayla bizleri.
Sevgiyle kal.

anneminkizıyim dedi ki...

Canim arkadasim, hayirli yillar olsun sana ve sevdiklerine.
Konya gezisinin foto ve videolarini ne zaman paylasacaksin :))
Sevgilerimle....

Zeugma dedi ki...

Bu linkinizi ne bloguma ne de İZLEYENLER listeme ekleyemiyorum bir türlü :(
Sevgilerimle...

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

Merhaba komşum nerelerdesin ?

herşey yolunda ve diliyorum üzüntüler yoktur.

Hayat dedi ki...

Sevgili Zeugma ve Nuray :)
Yorumlarda onayı kaldırmış, yalnızca 14 günden eskiler için onay istiyor olmama rağmen sizin yorumlarınız onay bekliyordu mail adresimde.
Bu sorunun nedenini anlayamadım, çözemedim dolayısıyla...
Zeugma,
İzleyicilerinize kendimi ekledim : )
Nuray,
İlgin duygulandırdı beni, çok teşekkürler canım :)
Geleceğim inş. ara sıra... Farklı alanlarda dinlendiriyorum kendimi ...
İçten sevgiler tüm dostlara...
Herbiriniz gönlümdesiniz :)

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

Her şey yolunda olsun yeterki,
molalar gayet dinlendirici bencede
sıra bana geliyor !!
sevgiler esenlikler...

Bulbulunyeri dedi ki...

Canım,
nerelerdesin? Merak içindeyim. Dilerim kötü bir şey yoktur. Sadece ara vermek istemişsindir.Kendine iyi bak.
Sevgiyle kal.

Hayat dedi ki...

Çok teşekkür ederim canlarım :))
İyiyim, merak etmeyin.
Biraz ara verdim sadece...
Çok öpüyor, selâm,sevgiler gönderiyorum hepinize...
A.E.O.

anneminkizıyim dedi ki...

Merhabalar haticecigim,
Allah’ın nimet, rahmet ve mağfiretinin müminlere bol bol ihsan edildiği gece manasına gelen Regaib Kandili’nde, bir yıllık yaşantımızı, ibadetlerimizi ve iyiliklerimizi iyi düşünecek ve ona göre hayatımıza çekidüzen vererek samimi bir teslimiyetle nefis muhasebesine gireceğiz. Bu gece hayırlı bir gece, yüreklerimiz ibadetle çarpsın, gönüllerimiz bir olsun.. Kandiliniz mübarek olsun!

anneminkizıyim dedi ki...

Merhabalar canim, Berat Kandilin Hayirli Olsun!
Bakiler sevgiler adina nice dilekler vardir.
Ölümü bile ayirir saymayan gönüller vardir.
Mesafeler araya set çekmisse ne çikar, dualarda birlesen gönüller vardir.
Hayirli kandiller..

Hayat dedi ki...

Can Ayşe' m,
Âmin...
Senin ve cümlenin de inş.
Vefân dâim olsun, iyilikle, güzellikle kal(alım).
Sevgiler... :)

Bulbulunyeri dedi ki...

Canım,
biraz ara verdim dedin ama uzun olmadı mı.......?
Sevgiyle kal.

Hayat dedi ki...

Haklısın, çok uzun oldu. Oğlum evlendi, kızım nişanlandı, daha neler neler oldu...
Elim varmadı bir türlü. :)
Sana ve Ayşe' ye özellikle müteşekkirim.
Çok sevgimle...